Waarom een podcast voor je bedrijf een goed idee is

Sinds ik BABS ben en ook huwelijken mag voltrekken, ben ik op zoek gegaan naar een heel persoonlijke manier om dit te doen. Je kunt namelijk een paar standaard gesprekken inplannen met het bruidspaar, vragen wat zij willen en daarna een leuke speech schrijven. Maar als ervaringsdeskundige in persoonlijke verhalen, is dat niet helemaal de aanpak die bij mij past.

Hoe ik dat wel doe?

Luisteren naar de wensen van het bruidspaar is natuurlijk essentieel. Maar daarnaast ga ik in gesprek met hun naasten: familie, dierbare vrienden of goede collega’s. Niets is namelijk zo interessant om te horen hoe anderen naar je kijken. En het is een garantie voor goede verhalen en anekdotes over het bruidspaar, die ik anders niet te horen zou krijgen. 

Deze gesprekken neem ik op. Niet alleen om zelf terug te luisteren en mij voor te bereiden op de ceremonie, maar ook omdat ik de opnames monteer tot een uitgebreid audiodocument. Het is het ultieme cadeau voor het bruidspaar. 

Een bedrijfspodcast is marketing op maat

Een podcast over je eigen bruiloft, hoe bijzonder is dat? In een podcast kun je ontzettend goed je boodschap vertellen, individueel of in gesprek met anderen. Ook voor bedrijven vind ik het een uiterst goed middel om in te zetten. Of het nu om externe of interne communicatie gaat, je kunt je luisteraar helemaal meenemen in de sfeer van jouw bedrijfscultuur. Deze voordelen heb ik al ondervonden in samenwerking met enkele bedrijven:

  1. Een podcast is makkelijk te vinden en te luisteren, of je nu onderweg bent of thuis een klusje aan het doen bent.
  2. Je kunt variëren in stijl, door er bijvoorbeeld een langer interview van te maken of meer een reportage.
  3. De geïnterviewde voelt zich vaak comfortabeler zonder camera erbij. Met alleen een microfoon is het voor een minder ervaren spreker makkelijker om de boodschap helder en duidelijk over te brengen.
  4. Er is meer tijd om je boodschap over te brengen. De productie van een video of presentatie kan al gauw veel tijd en geld kosten en met een podcast zijn deze relatief laag.

Voor een MKB-bedrijf kan een podcast niet meer ontbreken in je communicatieplan. Of het nu om het trainen van je medewerkers gaat, of om het informeren van je klanten. En wil je toch liever een opname met beeld of in de studio, dan behoort ook dat tot mijn mogelijkheden. Want dat is het fijne van een podcast; je kunt er alle kanten mee op en ‘inrichten’ zoals jij het wil. Dit maakt het de ideale marketing tool die altijd binnen je plan past.Ben je benieuwd hoe we jouw boodschap in een podcast kunnen vertellen? Stuur mij dan hier een berichtje en ik denk graag met je mee over het juiste concept.

Scroll naar boven